KAKO SE FINANSIRA TV VRANjSKA PLUS

Poslovno – tehničko – partijska saradnja

Krenimo najpre od najgalantnijih. U odgovoru koji su Vranjske dobile, a koji je potpisao direktor "Vodovoda" Goran DjORDjEVIĆ, navodi se da je "vršena uplata i drugim medijskim kućama sa sedištem na teritoriji Grada Vranja, a po osnovu raznih medijskih usluga, kao što su reklame, čestitke, obaveštenja i slično". Propustili su, ipak, da navedu iznose koje su uplaćivali ostalim medijskim kućama. Tek smo žalbom Povereniku za informacije od javnog značaja odobrovoljili ovo preduzeće da nam dostavi ugovor o poslovno-thničkoj saradnji, kojim se TV Vranjska plus obavezuje da "obezbedi emitovanje reklamnog materijala 'Vodovoda' u dogovorenim terminima: kroz jutarnji program, kroz emisije, posle vesti, kroz blok reklama pre Dnevnika, kroz blok reklama, kroz Večernje vesti".

 PREDMET UGOVORA: JP "Zavod za urbanizam" je ovoj televiziji uplatio dva puta po 10.000, oba puta za "pružanje medijskih usluga", tačnije za izradu i emitovanje Božićne čestitke, u periodu od 25. decembra 2016. do 20. januara 2017. 

Slobodan KREMENjAK, advokat, ekspert za  medijsko pravo, na pitanje da li je zakonito da javna preduzeća ugovorima o poslovno-tehničkoj saradnji prebacuju sredstva medijima, odgovorio je da to može to da bude potpuno legitimno, ali je jako teško komentarisati bez uvida u sam ugovor.

"Očigledno se ne radi o projektnom sufinansiranju, ovde je po sredi nešto sasvim drugo, ako su u pitanju javna preduzeća. Suština cele priče bi trebala da bude šta je predmet jednog takvog ugovora, jer vi možete da ga nazovete Ugovorom o poslovno-tehničkoj saradnji, ali time zapravo ništa niste rekli. Mediji se bave različitim stvarima, između ostalog i oglašavanjem. Mi ne znamo o čemu se u tom ugovoru radi i da li je to nekakav legitiman posao ili ne", izjavio je za Vranjske Kremenjak.

 

U Srbiji, smatra, imamo česte situacije da su mediji u sastavu nekih privrednih društava koje rade i druge delatnosti koje nisu samo medijske, i to nije redak slučaj. Teorijski je zamisliva situacija u kojoj oni ne obavljaju medijske usluge, nego nekakve druge.

"Pitanje je koliko je sve to transparentno i koliko se ta priča sa ugovorima o poslovno tehničkoj saradnji koristi da se zaključi nekakav ugovor koji može biti sumnjiv, a da se ništa ne kaže o njegovoj sadržini. Kad god se javnim sredstvima raspolaže na takav način, treba otvoriti četvore oči i videti o čemu se zapravo radi. Imamo situaciju da se ugovor, koji mora da ima svoju temu i predmet, karakteriše se kao ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji i pružanju medijskih usluga, što može da bude svašta i ne mora da bude ništa", zaključuje Kremenjak.

 

JKP "Komrad" je odmah dostavilo podatke o prebačenim sredstvima, kao i kopiju Ugovora za emitovanje novogodišnjih i uskršnjih poruka i čestitki. Pored 22.000 koje je uplaćeno na račun TV Vranjska plus, po istom osnovu, piše u odgovoru, uplaćeno je i sledećim medijskim kućama: Radio-televiziji Vranje (RTV) 19.200, Vranjskim novinama 12.000, dok je 6.000 prosleđeno televiziji Ritam.

I "Novi dom" je, kao i JP "Vodovod", delimično prekršio član 5. Zakona o dostupnosti informacijama od javnog značaja, ne želeći da novinarima dostavi kopije ugovora sklopljenim sa TV Vranjsak plus. U dopisu koji je overio direktor JP "Novi dom" Goran PETROVIĆ, piše da je u periodu od 1. januara do 15. maja tekuće godine, ovoj lokalnoj televiziji uplaćeno 20.000 dinara, čime se "televizija obavezala da reklamira i medijski prati značajne aktivnosti ovog javnog preduzeća". Televiziji Ritam, po sličnim osnovama, pripalo je 16.000, a RTV – 11.220.

Najnezahvalniji za saradnju su iz Javnog preduzeća "Uprava Banje", jer uporno odbijaju da nam dostave kopije ugovora. Delimično su odgovorili na zahtev, te naveli da je TV Vranjsak plus, po osnovu Ugovora prebacilo iznos od 11.000 dinara, "na ime pružanja medisjkih usluga". Za razliku od ostalih, ovo preduzeće nije uplaćivalo sredstva drugim medijskim kućama, navodi se u odgovoru, parafiranom od strane v.d. direktora Ivice MILENKOVIĆA.

BOŽIĆNE ČESTITKE: Kao predmet ugovora, u gotovo svim odgovorima javnih preduzeća, navodi se "pružanje medijskig usluga", ali ništa konketnije.

Petar JEREMIĆ, predsednik Izvršnog odbora Udruženja novinara Srbije (UNS), naglašava da bi morao da vidi ugovore i račune, pa da onda kaže nešto određenije. On navodi dva osnovna načina finansiranja medija.

"Uopšteno, ono što je regularan način finansiranja, od 2016. godine, je projektno sufinansiranje medijskog sadržaja od javnog interesa. Druga varijanta su javne nabavke za medijske usluge, odnosno praćenje, recimo, organa javne vlasti ili prenosa skupština i slično. O ugovorima koje ste spomenuli ne mogu da vam pričam napamet, dok to ne pogledaju i naši advokati. Od 2016. godine jedina dva ispravna načina bi bila projektno sufinansiranje ili javne nabavke. I, naravno, na tržištu, marketing", rekao je Jeremić.

 

Ostaje, dakle, nedovoljno jasno kako se finansira TV Vranjska plus. U pitanju su božićne čestitke, zahvalnice,  i "pružanje medijskog sadržaja"; to piše u ugovorima koji su nam javna preduzeća dostavila. Neki uz malo više muke. Naši sagovornici izrazili su, sa druge strane, sumnju da je tajna možda u onome šta se krije iza ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji, uz ogradu da moraju da vide ugovore, svaki ponaosob, da bi nastavili diskusiju. Odgovore Grada nismo dobili, kao ni direktorke TV Vranjska plus. Iz, verovatno, samo njima znanih razloga.

 

 

 

BEZ ODGOVORA

Glavna i odgovorna urednica TV Vranjska plus Slađanu ALEKSIĆ, odbila je da kaže nešto više o uređivačkoj politici te medijske kuće, podacima o gledanosti, kao i o programskoj šemi.

"Ja sam stava da nam pitanja pošaljete mejlom, da vidim šta je u mom domenu, pa ću moći da odgovorim", ljubazno odgovara Aleksićeva, dodavši da "delimično" može nešto da kaže o programu, ali da da za sve morati da se obratimo direktorici TV Vranjska plus Mirjani DODIĆ.

Odgovor, međutim, do izlaska ovog broja u štampu, nismo dobili.

Portparolka Gradskog veća Zorica JOVIĆ uputila nas je na načelnika Dušana ARITONOVIĆA koji takođe nije odgovorio na pitanje: "Da li je Grad sklapao ugovor sa TV Vranjska plus o poslovno-tehničkoj saradnji i prebacivao sredstva na račun ove televizije?".

 

TOV UPLATIO 200.000 DINARA

Turistička organizacija Vranje (TOV) uplatila je dva puta po 100.000 dinara lokalnoj televiziji "Vranjska plus". 

Prvi put pare su im prenete za praćenje "Fijakerijade", a drugi put zato što su pratili "Dane Vranja u Beogradu".

Saša Ivanov, direktor TOV, nema jasan odgovor na pitanje zašto baš "Vranjska plus", po kom osnovu, kojim kvalitetom su to zaslužili, da li je bilo javnog poziva, tendera ili bilo čega sličnog što bi onemogućilo da se radi kao nekada, kada se dvoje ljudi dogovore, naprave poslovno-tehnički sporazum i državne pare idu tamo gde ih oni upute. 

"Oni medijski prate. Sve to potiče iz Grada i mi radimo koliko možemo na tome. Imamo većnika i gradonačelnika, i to moramo da poštujemo. Što se kaže, to se sprovodi. Medijski prilozi su nam potrebni za promociju i arhivu", objašnjava Ivanov.

 

Sajam Zaposljavanja