INTERVJU: SLOBODAN MILENKOVIĆ, GRADONAČELNIK

SPS je kupovao glasove socijale

Pre manje od dva meseca, ortoped-traumatolog Slobodan Milenković (SNS) izabran je na sednici gradskog parlamenta za gradonačelnika Vranja. Možda je u ovom momentu rano govoriti o dosadašnjim rezultatima novog rukovodstva grada s njim na čelu, ali je svakako vreme da se napravi rezime onoga što je nova vlast zatekla kao relikt dvadesetšestogodišnje vladavine socijalista i ostalih ovim gradom. Uostalom, sam Milenković već je javno načeo ovu temu na konferenciji za medije povodom mesec dana vlasti.
Vranjske: Gospodine Milenkoviću, ono što je najviše zaparalo uši Vranjanaca jeste podatak koji ste izneli o zatečenim dugovanjima od 1,2 milijarde dinara. To je polovina godišnjeg budžeta grada.
Milenković: Više puta smo već pričali o dugovanjima i to je ozbiljan problem. Tačno je da su obaveze u iznosu koji ste naveli u pitanju.

Kako je napravljen taj dug?
- To je pitanje za one koji su ga napravili.
 

RELIKTI SOCIJALIZMA

Da, ali odakle toliki minus, koji je bio mehanizam gomilanja dugova?
- Jednostavno, uočava se odmah da prethodna vlast nije servisirala obaveze. Već je navedeno da se, primera radi, Direkciji za razvoj i izgradnju duguje 93 miliona, za povraćaj PDV-a 42 miliona. Upečatljivo je dugovanje prema mesnim zajednicama za izvedene radove po principu malih javnih nabavki od oko 60 miliona.

Kome Grad još duguje od javnih preduzeća?
- Kome ne?! Komradu, Vodovodu, Novom domu, Javnoj ustanovi Sportska hala... Duguje se i na ime socijalnih davanja, preduzetnicima za izvršene poslove za račun lokalne samouprave.

Realna je opasnost da ovi dugovi porastu jer su u toku mnogobrojni sudski procesi i strahuje se da će ih oni koji su po raznim osnovima tužili Grad Vranje dobiti?
- Što se tiče sudskih procesa, začarani krug tužbi zaposlenih u osnovnim i srednjim školama prekinut je na sastanku sa direktorima škola, kao i presudama od strane suda u korist radnika gde se između ostalog obavezujemo da redovno izmirujemo putne troškove počev od septembarske plate.

A radnici Gradske uprave?
- Sa njima, odnosno sa sindikatom je potpisan aneks kolektivnog ugovora te će krenuti redovna isplata.

U toku je nekoliko procesa i postupaka koji bi dodatno mogli da ugroze stabilnost finansijskog poslovanja grada. Slovenačka kompanija „Tuš“ traži povraćaj oko dva miliona evra uloženih para za zemljište s kamatama, sud je naložio prodaju hotela i motela “Vranje“.
- Najaktuelniji sudski postupak u smislu visine tužbenog zahteva jeste onaj koji vodi slovenački „Tuš“. Kao i Grad protiv GP Banković. Postoje i višedecenijski sudski imovinski sporovi.

Šta se konkretno očekuje u vezi sa pomenutim procesima?
- Smatram da nije primereno da dajem bilo kakvu procenu što se sudske presude tiče, ipak je to van moje nadležnosti.

A Ugostiteljstvo? Tu odskora postoji i presuda o prodaju nepokretnosti...
- U slučaju UP Vranje, presuda je u svakom slučaju zakomplikovala plan konsolidacije koji smo osmislili. Ono što znam to je da će biti uložena žalba na prvostepenu sudsku odluku.

Svih ovih godina priča se o Sportskom savezu kao mestu gde su se, navodno, obavljale sumnjive novčane transakcije i to je pripisivano prethodnim gradskim čelnicima. Priča se da će SS biti skinut sa budžeta od 1. januara 2017?
- Sportski savez je priča za sebe. Najpre, zaposleni moraju da shvate da su zaposleni u savezu koji je po statutu udruženje građana i da po novom Zakonu o sportu klubovi moraju projektno da se finansiraju. Kao što Grad projektno sufinansira medije, projekte iz kulture ili ekologije.

Može li sport da funkiconiše bez pomoći grada?
- Kao gradonačelnik uložiću svoj autoritet da pomognem u pronalaženju sponzora jer sport u gradu mora da funkcioniše. U svakom slučaju, čeka nas nekakva reorganizacija Sportskog saveza, a rano je pričati o tome šta će ona podrazumevati.

Šta je sa socijalnim davanjima? Izjavili ste nedavno na konferenciji za medije da ih pretodna vlast nije izmirivala od marta 2015.
- Počela je isplata po rešenjima koja su data u dva navrata marta i novembra 2015. godine. Znam da ljudi očekuju da dinamika isplate bude brža, ali to zavisi od priliva novca u budžet.

Koliko ste isplatili otkako ste došli na čelo grada?
- Isplatili smo za ovih mesec dana milion dinara i smanjujemo dugovanja. Na žalost, veliki je novčani pritisak, te se u nekim slučajevima po proceni ugroženosti obavljaju isplate koje nisu po redosledu, ali nikako selektivno ili po protekciji.
 

FINANSIJSKA DISCIPLINA

Šuška se ovih dana da ste u papirima pronašli da je SPS dva dana pred izbore davao pare socijalnim slučajevima, navodno na ime tzv. trenutne pomoći?
- Javnost treba da zna da je 22. aprila, dakle dva dana pred izbore i na dan kada nastupa predizborna tišina, isplaćeno 191 lice u ukupnom iznosu od 664.000 dinara. To je tzv. trenutna pomoć, situacija kada se urgentno daju sredstva u iznosu od 2.000 do 4.000 dinara.

Koje su to konkretne situacije i kako to da su bile toliko urgentne baš pred izbore?
- Na primer, da majka kupi mleko za bebu jer nema odakle i tome slično. E, sad da li je toliko bilo ugroženih na taj dan, neka građani procene sami.

Izjavili ste i da 250 fizičkih lica duguje gradu pola miliona evra. Kakva su to dugovanja i kako da se grad finansira ako oni koji pune budžet neće da plaćaju?
- Za normalno funkcionisanje grada najbitnija je finansijska disciplina. Apelujem na građane da uzimaju fiskalne račune. Apelujem na redovnost izmirivanja obaveza prema gradu u smislu plaćanja poreza na imovinu i ostalih tzv. izvornih prihoda na vreme. Ako želimo da grad ispunjava svoje obaveze, moraju i građani biti svesni da i oni moraju ispunjavati svoje obaveze prema gradu.

A šta je sa onih 250?
- Na žalost, ta svest nije prisutna kod njih. Oni duguju najviše, a bahati su i osioni. Poslate su opomene i to će na kraju sigurno biti naplaćeno.

Za četrdeset radnika gradske uprave, koji su primljeni u godinama pre vašeg dolaska, a radili su određeno vreme, sada nisu produženi ugovori. Kako su uopšte ranije finansirane njihove plate?
- Iz samog pitanja nameće se odgovor. I jasno je zbog čega smo dužni Direkciji 93 miliona, jasno je i odakle neka druga dugovanja. Reč je o jednom uskom i dnevnopolitičkom sagledavanju stvarnosti i dovođenju u pitanje funkcionisanja grada zarad političkih poena i glasova.

Milioni su potrebni za servisiranje stručne prakse, zajedno sa platama opštinara oko 80 miliona dinara mesečno. Imamo li toliki novac?
- Stručna praksa nije isplaćivana od aprila, baš od momenta završetka izbora. Isplatili smo to što je bilo u zakašnjenju i krenuli sa redovnim isplatama.

Kako povećati prihodnu stranu budžeta?
- Veliki je posao pred novim načelnikom Gradske uprave, pre svega na (re)organizaciji iste. Jer, dobra organizacija je ključ i za povećanje prihodne strane. Tu mislim pre svega na povećanje prihoda kroz kvalitetan inspekcijski rad i delovanje komunalne policije, rad službe za finansije, imovinsko pravne službe, kroz uvođenje opšte finansijske discipline.

A šta se može promeniti u javnim preduzećima u tom smislu?
- Direkcija, recimo, mora da prođe proces reorganizacije. Od 1. decembra 2016, pored promene imena, pretrpeće po novom zakonu i strukturne promene. Moraju da poboljšaju naplatu parkiranja. Potpuni haos vlada u naplati zauzeća javnih površina od strane vlasnika montažnih objekata. Moramo uvesti red u rad carinskog terminala. Neshvatljivo je da terminal nema čak ni fiskalnu kasu. To su zadaci koji stoje pred novim rukovodstvom Direkcije i koje moraju rešavati uz podršku grada.

BANKE KAO POVERIOCI

Kad smo kod Direkcije, pomenuli ste dva puta dug prema njima od 93 miliona dinara. O čemu je reč?
- Naš dug prema Direkciji je u stvari dug prema izvođačima radova.

A, kako ćete servisirati dugovanja prema bankama?
- Vraćamo dugove prema bankama, u junu i julu vratili smo 32,5 miliona. Smanjujemo dug za PDV, prema dobavljačima izmirujemo obaveze sukcesivno. Bitno je u ovom momentu da se ne zadužujemo novim kreditnim linijama.

Kako napraviti uštede u periodu koji dolazi da bi se konsolidovalo finansijsko poslovanje grada?
- Uštede su, pored radnika gradske uprave na određeno vreme kojima nije produžen ugovor, napravljene i kod raskida ugovora između Sportskog saveza i Omladinskog saveza sa SPS kojima su preko grada plaćali kiriju i njihov premeštaj u prostorije grada. U daljem periodu uštede moramo da pravimo kroz sistem javnih nabavki, što će biti prvi zadatak novog načelnika Gradske uprave.

Imate li plan da kroz nove investicije povećate prihode lokalne samouprave?
- Na tom putu najbitnije je dovođenje novih investitora i otvaranje novih radnih mesta.

Kod vas su već bili predstavnici nekih italijanskih, nemačkih kompanija...
- Tačno je. Dolazili su oni investitori koje sam i najavio. Raspitivali su se o uslovima i slobodnim parcelama u Industrijskoj zoni. Konkretno, investitor iz Italije je tražio infrastrukturno sređenu parcelu od 10.000 kvadrata.

Šta bi oni tu gradili, o kakvoj proizvodnji u najavi je reč?
- Radi se o fabrici za obradu kože za sedišta u automobilskoj i avio industriji.

Makedonci su navodno zainteresovani za ulaganje u Vranjskoj Banji?
- U dobrom pravcu se odvija proces privatizacije Rasadnika. Veliki je problem preduzeća u stečaju. Stečajni postupci traju u nedogled i nerešavanje imovinskih problema koči mnoge investitore. Tu pre svih mislim na Novogradnju, štampariju Nova Jugoslavija, Poljoprodukt, Živinoprodukt i druge. Inertnost i nezainteresovanost stečajnih upravnika za izlazak iz tog stanja veliki je problem.

A šta je sa likvidnošću javnih predzeća, priča se da su počela zapošljavanja, a para za plate nema?
- Javna preduzeća su indirektni korisnici sredstava iz budžeta i ona svoj rad, kao i plate finansiraju iz sopstvenih prihoda. Na poslednjoj sednici Gradskog veća dat je nalog za dostavu finansijskog plana kao i plana rada tih preduzeća za 2017. godinu. U svakom slučaju, na osnovu sopstvenih planova projektuju i zapošljavanja, kao i njihovo dalje funkcionisanje.

POZORIŠTA ĆE BITI
Najavljena je dekontaminacija pozorišta za avgust?
- I počeće tada. Gradsko veće doneće zaključak o načinu finansiranja dekontaminacije. Nakon toga, potpisaćemo ugovor sa „Vinčom“. Dekontaminacija će trajati šest meseci. Bitno je za početak da proces krene iz ćorsokaka u kojem je sada. Onda će sve ići svojim tokom.

NEMAR U ODRŽAVANjU GRADSKIH SISTEMA
Ima li velike štete od poplava i nevremena u poslednje vreme?
- Šteta od vremenskih nepogoda je pre svega na vodovodnom i kanalizacionom sistemu. Ali su vremenske nepogode pokazale koliki je nemar u prethodnom periodu bio u održavanju tih sistema. Krenulo se sa rešavanjem problema Treće visinske zone i Kajmakčalanske ulice gde je bilo velikih poteškoća u snabdevanju pijaćom vodom. Održan je sastanak sa predstavnicima građana u Vodovodu i stvari idu ka konačnom rešenju.

DANI VRANjA SKROMNO
Na „Dane Vranja“ trošili su se prethodnih godina milioni, najavili ste vrlo skroman budžet za ovu godinu?
- Ostavljeno nam je od prethodnika 400.000 dinara u kasi da finansiramo Dane Vranja. Samo iznajmljivanje bine ranije je plaćano 375.000 dinara. Organizacioni odbor sada je usvojio program za koji će biti izdvojeno milion dinara, a uz pomoć sponzora uspećemo da zatvorimo finansijsku konstrukciju manifestacije.

ZutoCvece