PREMIJERE

Burleska o lojalnosti

Pozorište „Bora Stanković“, Vranje; Slavomir Mrožek: „Policajci“; režija: Nebojša Dugalić

 

„Intelekt (vrlina, mudrost, lepo) nije u Mrožekovom svetu delotvorna sila. On pre svega služi opravdavanju ili maskiranju agresije i pohlepe, a pre svega – straha... Mrožek je poznavalac, Mrožek je pesnik straha. Breht je govorio da čovek misli samo kad mora. Mrožek bi dodao da misli onda kada se boji“. Ovako je, ukratko, poljski teoretičar književnosti Jan Blonjski okarakterisao delo svog zemljaka, novinara, pripovedača i, pre svega dramskog pisca, Slavomira Mrožeka, čije je rano dramsko čedo „Policajci“, vranjsko pozorište uvrstilo u svoj repertoar tokom ove izuzetno produktivne sezone.

I, eto nama, najzad, angažovanog teatra! Ne angažovanog u smislu brutalne podrške jednoj političkoj opciji, ili podobnoj društvenoj klimi, već teatra koji se ne boji da upravo pod lupu stavi „tekovine“ kreatora tog i takvog društva, te da gledaoca i posle pada zavese i odlaska toplome domu ostavi u nedoumici – gde ja to živim? Da li u TV dnevniku, ili „Grand paradi“, ili u jednom teatru apsurda, koji Mrožek promoviše, i nemilosrdno tera do tada ravnodušnog pozorišnog konzumenta da se zapita o svom društvenom statusu – želim li da budem građanin, ili, i dalje podanik?

Nikada i nigde (pogotovo sada i ovde) nije bilo uputno terati seir sa policijom. Pa ipak, Mrožek je to na maestralan način uradio u poststaljinističkom zemanu u Poljskoj, 1958. godine kada su „Policajci“ nastali, pa je, shodno tome, morao da emigrira u Pariz, e da ne bi postao sam junak svoje drame. A vranjski je teatar, posle decenija bežanja od pozorišne i društvene angažovanosti, našao umetničke i moralne kuraži da baš ovakvo delo postavi na scenu, provocirajući neveselu stvarnost, pred izbore, kad mu vreme nije.

Ali, pozorištu je uvek vreme, bez obzira na vlast; odnosno, uprkos njoj. Tako su Mrožekovi „Policajci“ našli svoje mesto na vranjskoj sceni, na veliko uveseljenje publike ( a ne „naroda“, što su dva potpuno različita pojma), koja se polako ali sigurno oslobađa okova provincijalnosti i utilitarizma, i vraća se pravim pozorišnim vrednostima, za koja smo mislili da su u dubokoj hibernaciji.

U početku, postojala je skepsa – kako će ansambl, opterećen lošim navikama iz prošlosti, i kako će režija sa tim ansamblom izaći na kraj sa strahovitom gustinom dramaturškog predloška, gde je Mrožek paljbu stavio na „rafalno“, gde replika sustiže repliku, a sve su bitne? Reditelj Dugalić je našao formulu – žanrovski, tekst je smestio u burlesku, gorkokomično prikazanje „ozbiljnih“, „velikih“ stvari; pa se u korelaciji sa piscem, složio da to baš i nisu tako ozbiljne i velike stvari; naravno, dok vas ne vežu za radijator.

U furioznom tempu, režija je iz ansambla isisala i poslednju kap njegove kako fizičke, tako i umetničke snage; ali, posle ovoga, videće se da li je baš poslednja. Rezultat nam daje za pravo da se nadamo da ćemo na vranjskoj sceni, sa vranjskim ansamblom, deliti još dasaka, što znači život.

Nadahnuti ansambl je pokazao svoje potencijale – scenski pokret, mimiku, osećaj za kolektivnu igru, scenski govor; bogu hvala, prošlo je bez dijalekta, mada bi i lektor mogao da poradi na tome, dok se definitivno ne otkačimo od provincijalizma, ne samo u govoru, već u duši. Reč bi morala da prati repertoar.

Scenografija, autora Dugalića i asistenta Aleksandra Mihajlovića, dala je najveći mogući prostor raskalašnom scenskom pokretu. Visoko stilizovana, sa minimumom mobilijara, u rešetkama i oronulim zindanima, surovošću kolorita i dizajna svetla je ilustrovala posledice sveopšte lojalnosti. Kostim, takođe autorstvo reditelja, uz asistenciju Jovanke Mihajlović, mogao je da bude inventivniji. No, uniforma je uniforma, pa ma kako dizajnirana bila, i ma ko je nosio, u ma kakvom društvenom sistemu, i ma kako on sebe kvalifikovao (a svi se deklarišu kao „demokratski“); ona uniformiše ne telo, već duh.

Glumci su odgovorili na izazov i dramskog pisca i reditelja. U početku, prvih par minuta, moglo se pomisliti – au, olako prodadoše ovakav tekst. Zabluda. Dok su prevazišli sindrom premijere, dok publika nije skapirala o čemu se ovde zapravo radi, akteri su uzeli stvar u svoje ruke, i do kraja je nisu ispuštali, ni pod pretnjom hapšenjem. Nadigravanje Nenada Nedeljkovića kao Šefa policije i Dragana Živkovića, kao Narednika, uz zdušnu podršku Tamare Stošić kao Provokatorovice u drugom činu, transformacija Bojana Jovanovića iz anarhiste u poručnika, ađutanta generala na koga je svojevremeno bacio bombu, dotični General Ninoslava Trajkovića, policajci Miahela Stošića i Marka Petričevića (Stanislavski – „Nema malih i velikih uloga, ima malih i velikih glumaca“), sve nas je to potaklo, uz gorak smeh i aplauz na otvorenoj sceni, da razmislimo o tome da li i mi sutra ne možemo biti uhapšeni, jer nismo lojalni?

Ali, ne bojte se. Ulojili smo se od lojalnosti.

Komentari

<p>Nije im dobar Jug Radivojevic ali zato Nebojsa Dugalic moze da radi skoro svaku reziju u Pozoristu.Potpisuje i rezije i scenografije, i radi dve predstave za isto vreme a pritom nema kvalifikacije ni kao reziser ,ni kao scenograf.Podseti me na cuvenu aferu &quot;Kolubara&quot; kad su im masine radile 25 sati ,a jedan te isti covek radio&nbsp; cetiri dana bez odmora. I nadam se da ce i akteri ovog muvanja zavrsiti isto kao u Kolubari.Ljudi sa sumnjivim diplomama,linguri i oni koji nikada nisu usli u Pozoriste vode resor kulture u Vranju . Usudjuju se da ljude koji su citav svoj zivot posvetili Vranju nazivaju lopovima i vuku ih po sudovima zbog nekih komleksa iz detinjstva.Sve manifestacije je uspeo da upropasti covek koja se kulturi ucio u kafani svog oca.Nadam se da ce Vranje uskoro da vam vidi ledja i da nam se nikada vise ne ponovite,jer ste uspeli cak i Boru da uprljate.Zovu me prijatelji iz inostranstva, pitaju o Borinoj nedelji i svemu sto se desava oko toga.Bruka nevidjena i steta nepopravljiva !</p>

<p>@Redovni citalac</p>
<p>A bre Vranjanci, nikoj vi ne valja. Covek dodje, upistoji vam pozoriste maksimalno, a vi se opet zalite. Nema kvalifkacije, cuj... Pa Jug li gi ima be prike. Dete jos pola vek da je reditelj nikad ne bi ni najgoru Dugalicevu predstavu napravilo. Al smeta vam talenat, pa to ti je. Ti mora Redovni citaoce da su u onuj Ljajicevu stranku! Pa verovatno ti smeta sto Dugalic rezira, a nije u vasu stranku. I sto ne udara po usi kao tvoj tzv. reditelj</p>

<p>Po&scaron;to vranjsko pozori&scaron;te nema novca ni za &scaron;ta, a rukovodstvo nije u stanju do njega ni da dođe, treba da budemo zahvalni Dugaliću &scaron;to uop&scaron;te pristaje ovde da radi. Svoj trud će uspeti da naplati ko zna za koje vreme, ali &scaron;to se ne zapitate da li je on ovde samo zbog novca? Dugalić je veliki posvećenik pozori&scaron;ta, potpuno predat umetnosti kojom se bavi, uvek sa glumcima, uvek uz glumce, sa nikim se nije zamerio, niti posvađao, miran, staložen, obrazovan i kulturan, sve &scaron;to je ovde postavio na scenu je vrhunskog kvaliteta, nije se obruka niti će, a Vranjanci koji žele po svaku cenu da srozaju to &scaron;to on čini, treba da se stide. Da li vam je jedini cilj da i Dugalića zauvek oterate iz Vranja?</p>

<p>Draga moja, Dugaliceve ljudske osobine nemaju nikakve veze sa pozoristem.One mogu biti znacajne za nekoga ko ga intimno poznaje sto je ocigledno s tobom slucaj.Nemam nista protiv Dugalica i njegovih rezija ali sto je mnogo ,mnogo je.Da li u Srbiji postoji jos neko ko ima talenat kao on?Pa treba valjda i drugima dati sansu.A to da li je zbog novca ovde,zapitala sam se ,i znam da sigurno jeste.Za milionce koje dobija po predstavi tvoj &#39;posvecenik pozoristu &#39;postaje samo &#39;placenik&#39;</p>

<p>Postovani , za talenat si u pravu ,ali po tvojoj logici danas deca i ne treba da zavrsavaju fakultete posto im osim talenta fali jos samo partijska knjizica.A to da je upristojio pozoriste ,bas si pogodio.Pozoristu nista nije falilo dok o njemu nisu poceli da brinu neki koji pre toga nisu nikad krocili u njega a kamoli da se nesto razumeju.Sto se tice Juga i njegove strucnosti o tome&nbsp;govore silne nagrade koje je osvojio a ne zuta propaganda kojoj si ocigledno i ti podlegao.I na kraju moram da te razocaram,ne pripadam nijednoj stranci(na svoju srecu) za razliku od Dugalica kome je mentor bivsi ministar kulture Bradic iz URS-a pa mu zato kvalifikacije i nisu potrebne.</p>

<p>Molio bih sve koji ostavljaju komentare da najpre odu u pozori&scaron;te i pogledaju predstave koje je napravio Neboj&scaron;a Dugalić, pa da onda komentari&scaron;u njegov rad. Ostra&scaron;ćenost je stra&scaron;na stvar, dragi moji, zato je se klonite. A Dugaliću svaka čast, sve četiri predstave koje je napravio su odlične.</p>

<p>Vidim da smo brzo do&scaron;li do trenutka kada lepimo etikete, tipa &quot;plaćenik&quot;, tako da mi je jasno o čemu se ovde zapravo radi i u tome ne želim da učestvujem.</p>
<p>&nbsp;</p>

<p>Burleska o lojalnosti, lepo pi&scaron;e u naslovu teksta. Ni&scaron;ta drugo ne predstavljaju ni ovi, bez razloga negativni komentari. Može se sto puta promeniti državno uređenje, lojalnost je večna. Nije bitno ko kako radi, ako nije na&scaron;, to sigurno nije dobro, ne moramo ni da gledamo, za&scaron;to da gubimo vreme.</p>

<p>Tvoj subjektivni dozivljaj Dugalicevih predstava nije kompetentno misljenje pozorisnog kriticara koje je jedino merodavno kad se radi o kritici neke predstave.Kao neko ko je njegove predstave gledao u Beogradu,Krusevcu,Kragujevcu,Vranju itd.,ipak se nisam usudila da komentarisem da li su dobre ili lose,ali tvoja kako kazes ostrascenost da ga branis ti nije dozvolila da procitas komentare.Da ste pazljivo citali videli bi da se u komentarima ne radi o Dugalicu nego o depolitizaciji kulture.Partijski kadar dobija tezge ,nagradu &quot;31. januar&quot;( za 4 predstave koje je uradio).Po toj logici Babacko zasluzuje i vise, on ih je uradio bar desetak ali nije dobio nagradu zato sto nije&nbsp; miljenik vlasti.Izvinjavam se mnogima koji su ovu nagradu zasluzili vise od Dugalica a nisu pomenuti. Posto vidim da se celo Pozoriste angazovalo da mi nalupa minuse ocigledno sam pogodila u centar.Steta sto ste promasili temu.Trebali ste da se potpisete da zna Dugalic kad sledeci put deli uloge ko ga je branio.A Dugalicevoj obozavateljki Vestici&nbsp; prenesi da znak navoda nesto znaci i da se rec ne prevodi bukvalno.Usput, mislim da je nije ucutkala ta rec vec jedna druga u mom komentaru.</p>

Sajam Zaposljavanja